Hartcoherentie

Wat is het?
Ons hart klopt in een bepaald ritme, dat ritme varieert tijdens inademing, uitademing en de pauzes daartussen. Wanneer de variatie in je hartritme regelmatig is, dan spreken we van coherentie. Op papier ziet dat eruit als een regelmatige golfbeweging (sinusgolf, plaatje waardering). Als je het vergelijkt met een auto in de file, dan is coherentie het moment waarop je vloeiend optrekt, weer gas terugneemt en af en toe stilstaat. Een niet coherent ritme vergelijkt zich met een hortend en stoten optrekken en afremmen (frustratie).


 
Wat doet het in je lichaam?
Onze hartslag, hersengolven en ademhaling hebben allemaal een bepaald ritme. Bij hoge hartcoherentie gaan deze ritmes resoneren, daarbij gaan twee of meer trillingen van (bijna) gelijke snelheid elkaar treffen waardoor een vibratie ontstaat. In dat geval communiceren ons brein, hart, zenuwstelsel en hormoonsysteem optimaal, het lichaam verbruikt efficient zijn energie. Je voelt je prettig en kunt helder denken. In onze praktijk werken we met professionele biofeedbackapparatuur waarmee u direct inzicht heeft in wat de gevolgen van stress voor uw lichaam (lees: autonome zenuwstelsel) zijn. U ziet en ervaart direct het effect van de juiste ademhaling.

Wat doet het met je emoties?
Het is, in ons drukke leven, met zovele afleidingen en heftige emoties onmogelijk om altijd in hartcoherentie door het leven te gaan. Als je echter vlak na een emotie hartcoherentie beoefent, haal je de lading van de emotie af.
Je ervaart de emotie wel, maar niet meer met de lading die oude herinneringen of ervaringen eraan toegevoegd hebben. Hierdoor ga je merken dat oude pijn niet meer van invloed is op het hier en nu.

Voor wie?
Training van hartcoherentie is zeer geschikt voor mensen die stress of werkdruk ervaren. Maar ook kinderen met ADHD, ADD en/of faalangst hebben er baat bij. Het helpt bij gewichtsbeheersing, verbeteren van sportprestaties en het ontwikkelen van concentratievermogen en slapeloosheid.

Wat levert het op?

  • Meer energie en verhoogde vitaliteit
  • Een verlaagd stressniveau door afname van Cortisol en toename van DHEA
  • Een verbeterd hartritme en een verlaagde bloeddruk
  • Krachtiger hart- en zenuwstelsel
  • Versterkt immuunsysteem
  • Een verbeterd geheugen en helderder denkvermogen
  • Een verbetering van het herstelvermogen na vermoeiende inspanningen

Naast hartcoherentie werken wij in onze praktijk ook met de Matrixmethode. Deze methode biedt een krachtige oplossing voor leerproblemen en problemen met angsten en emoties.

Hartcoherentiefocusoefening:
Met deze freeze frame variatie oefening ervaart u ontspanning en focus tegelijk. U ontlaadt de negatieve emoties en voelt zich prettiger. De oefening duurt ongeveer 20 minuten. Hartcoherentiefocusoefening

Stresseraser
Er zijn verschillende apparaatjes op de markt waarmee u feedback ontvangt over de mate van hartcoherentie. Ze werken met een oor- of vingersensor waarmee uw hartslag wordt gemeten. De stresseraser is een handzaam apparaatje dat u makkelijk mee kunt nemen en dat niet hoeft te worden aangesloten op een computer/tablet. Het is mogelijk dit apparaatje te huren ( 25 euro incl btw per maand).
In bijgaand instructiefilmpje leert u de stresseraser goed te gebruiken.

Comments are closed.